Tuesday, September 25, 2012

Jurang Mariana: Susuk alien di bumi??

Dear readers,

Dalam post kali ini, I would like to show you all the aliens yg memang sebenarnya sudah lama tinggal dan beranak pinak di dasar paling dalam bumi yg tercinta.. Jeng3!!

Tahukah anda dimana titik lokasi dasar lautan paling dalam di bumi?? Yes, correct! The answer is: the Mariana Trench ataupun dlm bahasa kita --> Jurang Mariana..



The Mariana Trench is the deepest part of the world's oceans. Jurang Mariana ini
terletak di bahagian barat Lautan Pasifik (dekat2 negara Filipina), mempunyai panjang 2550 kilometer serta kedalaman maksimum 10.994 kilometer (ukuran yg diketahui setakat ini, diambil di lantai lautan Challenger Deep). Suhu di dasar jurang ini adalah lebih kurang 1 - 4 ⁰C dan keadaan adalah sgt gelap. Mm, sjuk tu tau..



Okie, enough with all the numbers and figures. Huhu~ Cerita kita ni pasal alien, bkn psl geografi. Well, related jg tu geng, jan ko tension.. ahahhah!  So, balik kepada topik asal. Rupa-rupanya banyak pla "alien-like" creatures di dasar paling dalam bumi kita ni.. Muka dorg sbijik mcm alien (tanpa kaki).. Badan pn ada lampu2, so beautiful oo God creation. Tidak sangka di dasar paling dalam bumi, dalam keadaan gelap gulita, kedinginan, dan tekanan tahap gaban (what I mean is the pressure, so high u know?) masih ada hidupan yang Tuhan ciptakan. Tu la org tua2 cakap, biar dalam kegelapan pun, pasti akan ada cahaya yg mnyinari. Biar serba kekurangan pun, masi juga bole hidup dan happy. We just have to search for the light, pasti akan ada dengan izin-NYA.. wahwahwah.. apa ko ckp ni?? ahahahha!

Nahh, enjoice all the pictures of earth alien below. Don't you think they all look adorable & happy??


Hehe.. Ni org pertama 'solo' yg bersiar2 sampai ke dasar Jurang Mariana. Si James Cameron, filmmaker terkenal yg bt filem Titanic, Avatar, The Abyss,....

Baru-baru jg ni dia p situ, March 2012. Bagus pula dia ni aa.. Mungkin dia mo mncari inspirasi ni utk filem yg dia rancang ambi sy sbgai heroin. Isk, susah2 sj.. haha.

For those yg mau tgk these creatures on tape, naahh.. ni video yg sa grab dr Youtube uploaded by si HaLong806 (thanks^^)


Anyway, credits to Google Image, Wikipedia, & National Geographic for all the information + amazing pictures. ^^

p.s: we need to learn from these beautiful creatures



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...